ORIENTACIONS PER PARES: EXERCICIS PER ESTIMULAR EL LLENGUATGE ORAL

Imprimeix

Donada la importncia del llenguatge oral en el desenvolupament personal, social i intellectual dels infants, s positiu estimular-lo el ms aviat possible.

Per aix, us presentem unes propostes i activitats per estimular la parla.

- Proporcionar a linfant situacions de dileg: s molt important que el nen o la nena pugui iniciar la conversa, que faci preguntes i que l interlocutor mostri inters i li ofereixi respostes i models rics i correctes:

  • Mirar i comentar contes amb imatges, posar veu als personatges, fer onomatopeies (renous i sons que surten al conte, com per exemple, brum, brum fa la moto...)
  • Fer jocs de simulaci de la vida quotidiana (jugar amb ninots, cotxes, a la cuineta, disfressar-se, fer de metges, perruquers, fusters, mecnics...)
  • Cantar canons, fer jocs de falda, completar rimes i frases conegudes.
  • Mirar i comentar fotografies de la famlia, amics, dels companys de classe, dels mestres...
  • Endrear els armaris, calaixos de joguines, roba... nomenant i conversant sobre el que hi ha.
  • Mirar la bossa de la compra i ajudar a guardar les coses, comentant el que es fa.

- Tamb s convenient donar-li ordres senzilles, de coses que ja es donen per suposades que les fa. Encara que lajudem a fer-ho, cal verbalitzar el que fem.

- Donar opcions a escollir de forma quotidiana, mostrant visualment les possibles opcions i verbalitzant la situaci. Exemple, vols la pera o la poma?, vols el cotxe o el cami?. s interessant esperar la resposta del nen o nena o demanar-li que ho digui. Si no ho diu i assenyala o fa el gest, nosaltres podem fer com si ens equivoquem, provocant aix la parla espontnia.

- Intentarem xerrar dall que sabem que li agrada i interessa. De les coses que passen al nostre voltant.

- Ens ajudarem tamb dels gestos i canvis de veu per captar la seva atenci. A vegades, sense forar-lo, afectuosament, li podem fer repetir alguna paraula (dins del context). Per aix el mirarem a la cara i farem que ell tamb ens miri, i articularem la paraula clarament i ms lenta del normal.

- Per poder donar bons models, quan linfant ens demani o digui alguna cosa, nosaltres repetirem el que ha dit, per fent la frase correctament, noms per a que ell la senti sense fer-li repetir. Exemple, si linfant diu aua (aigua), nosaltres direm: qu vols aigua?. El nen/a no sha de sentir corregit, tot i que el feedback correctiu s necessari, sha de fer principalment de forma indirecta ampliant, repetint correctament
el que ha dit el nen/a.

- Quan linfant ens parli i no lentenguem, a vegades podrem fer veure que lhem ents per daltres haurem de dir-li: no tentenc, qu vols? Torna-mho a dir, perdona no the sentit... No se lha de fer enfadar en aquestes situacions i sobretot que no se senti malament.

ALGUNES ACTIVITATS PER FER A CASA:

- Jocs de buf: fer bombolles de sab bufant (tamb es pot bufar en canyeta dins un got); mirar de collocar els llavis en forma du com la boca dun peix; tenir objectes i instruments per bufar una estona (trompeta, flauta, xiulet...), bufar diferents materials (papers, pilotes de ping-pong, una espelma encesa...; beure amb canyeta.

- Jocs dinspiraci-espiraci nasal: jocs dolors com jugar a endevinar qu s per lolor que fa (fer un joc tapant els ulls); cercar coses que facin olor dins de la casa, olors bones, dolentes...; agafar autonomia a lhora de mocar-se i fer-ho correctament: primer tapar un forat del nas i desprs laltre; cantar una can entonant la melodia per articulant tot el temps mmmmm; fer jocs de respiraci amb la boca tancada, per exemple ens inflem i ens desinflem com un globus...Lobjectiu daquests jocs s fer conscients als infants i aconseguir instaurar la inspiraci-espiraci nasal; alguns nens i nenes respiren freqentment per la boca i aix pot afectar la salut.

- Exercicis de llavis, galtes, llengua, mandbula: jugar a imitar diversos tipus de ganyotes amb la cara i la boca; mostrar les dents i mirar-nos al mirall; imitar el cocodril: obrim molt la boca i aguantem un moment, desprs ens relaxem; fer veure que masteguem un xicle o mengem, amb fora i una bona estona; badallar obrint molt la boca; inflar les galtes i desprs fer-les petar; posar cara denfadat/da, dalegria, riure sense mostrar les dents i donar bessitos alternativament (estirar-ajuntar); imitar el cavall fent vibrar els llavis; donar massatges als llavis pessigant suaument; llepar, tastar, xupar...; imitar onomatopeies danimals, dobjectes...; cantar canons amb el mateix so: na na na na, la la la la...; fer grgares, glopejar aigua i llenar-la (introduir lhbit de netejar les dents); imitar gestos, cares...; treure la llengua cap a un costat i cap a laltre; intentar arribar amb la llengua fins la punta del nas i desprs fins la barbeta...

- Per que fa a lalimentaci:

  • Procurar donar aliments que suposin un poc desfor de mastegar (evitar triturar el menjar, panets tous...)
  • Evitar el xumet: afecta la dentici, la respiraci, el baveig...
  • Per agafar el menjar de la cullera, linfant ha de fer treballar els llavis, deixar que ho faci sol, no facilitant lacci fent-li caure el menjar dins la boca.
  • Per mastegar i engolir ho ha de fer amb la boca habitualment tancada (la llengua NO hauria de fer fora i sortir cap endavant).


Teniu en compte sobretot que linfant ha de gaudir fent aquestes activitats!